Vinken Recruitment bestaat 6 jaar - tijd voor iets nieuws...
Cv schuivers, dozenschuivers, cowboys en ga zo maar door...
Ik heb er al eerder een blog over geschreven, maar wat zijn er toch veel partijen actief in de recruitmentwereld die in mijn ogen de naam “recruiter” niet mogen krijgen.
Een greep uit de voorbeelden…
Regelmatig hoor ik van klanten dat zij bestookt worden met cv’s waar zij niet om vragen, worden niet-bestaande kandidaten doorgestuurd en soms zelfs, per ongeluk mag ik hopen, eigen medewerkers. Van de sollicitanten (accountants, fiscalisten en salarisadministrateurs) hoor ik veel negatieve ervaringen waarbij hun profiel na een kort telefoontje van 5 minuten zonder toestemming doorgestuurd wordt naar een kantoor en soms wordt hun profiel zelfs naar een heel klantenbestand gemaild. En de eerste 3 die reageren kunnen een gesprek plannen. Daar komt geen enkel advies, geen enkele filtering en dus geen enkele toegevoegde waarde bij kijken. Maar dat is nu juist de rol die je wel zou moeten hebben als intermediair. Tenminste, in mijn ogen.
Kies zelf je samenwerkingspartner
Ongelofelijk wat er gebeurt. En de irritatie groeit. Niet alleen bij mij, maar ook bij nagenoeg al mijn opdrachtgevers en kandidaten. Kantoren staan open voor een samenwerking met goede werving- en selectiekantoren, maar bovengenoemde voorbeelden komen van de partijen waar je juist geen zaken mee zou moeten willen doen. En kandidaten willen ook niet dat hun gegevens van LinkedIn lukraak rondgestuurd worden en raken het beu om het zoveelste standaard bericht te ontvangen voor een positie die soms nog wel, maar vaak ook niet aansluit.
Maar wat dan?
Hoe kun je als werkgever je afhankelijkheid van dit soort partijen beperken? Hoe kom je als werkgever dan in contact met kandidaten die bij je passen? Hoe kun je jezelf als accountantskantoor onderscheiden om medewerkers te interesseren voor jou als werkgever? En hoe komt het dat kandidaten soms toch in gesprek gaan met kantoren die niet geselecteerd zijn voor hem of haar, maar op basis van willekeur (of de hoogste fee wellicht) worden voorgesteld? Dat zijn vragen die mij dagelijks gesteld worden.
Het moet anders...
Dat heeft me aan het denken gezet. Ik werk inmiddels bijna 14 jaar voor accountants- en belastingadvieskantoren in het zuiden van Nederland en 3 jaar geleden is bij mij dan ook het idee ontstaan dat het anders moet en anders kan. Maar hoe dan?
Ik ben onderzoek gaan doen bij zowel mijn opdrachtgevers als - wellicht nóg belangrijker in de huidige tijd - de kandidaten die ik al een lange tijd ken. Wanneer beide partijen toegevoegde waarde gaan ervaren, creëer je je bestaansrecht. Aangezien er krapte op de arbeidsmarkt is, moet er een oplossing komen die voor kandidaten uitnodigend is om te gebruiken. Een omgeving waarin zij alles kunnen vinden wat ze willen weten. Dus heel veel, en specifieke, informatie en tegelijkertijd heel laagdrempelig in het gebruik en overzichtelijk weergegeven.
Daarnaast moet het voor kantoren een mogelijkheid bieden om zichzelf op een goede manier als werkgever te onderscheiden van anderen, zodat professionals zich kunnen gaan herkennen, geïnteresseerd raken en vervolgens zonder tussenkomst van een intermediair in gesprek raken met kantoren die bij hen passen.
Alle resultaten uit de onderzoeken zijn gebundeld en de uitkomst daarvan heb ik samen met opdrachtgevers en kandidaten verder geoptimaliseerd.
De komende tijd ga ik jullie meenemen in de omslag die ik met Vinken Recruitment aan het maken ben, omdat ik denk dat het anders én beter kan.
Geplaatst op: 21-12-21